„Cécile, als ik verbindend communiceer, kan dat dan niet tegen me gebruikt worden?!”
Met deze noodkreet kwam een leidinggevende in de afgelopen weken naar me toe. Hij was bang dat hij, door verbindend te communiceren, zich zwak of kwetsbaar op zou stellen. En ... dat dit dan later tegen hem zou kunnen worden gebruikt in een overleg. Zodat het zijn reputatie en carrièrekansen zou kunnen schaden.
Ik hoor dit geluid vaker in mijn groepen. Veel managers willen zich wel verbindender opstellen, maar omdat het nieuw en onbekend is, vinden ze het ook heel spannend.
Mijn stelling is: verbindend communiceren versterkt juist je reputatie, het maakt je sterker, invloedrijker en weerbaarder. Juist doordat je in staat bent om connectie te maken met wat er bij de ander speelt. Zonder je eigen ideeën op te geven. Het stelt je in staat om een win-win te creëren, in plaats van een win-loose.
Vorige week zei een manager in m’n groep nog, vol verbazing: „Verbindend communiceren helpt om iemand te overtuigen!?” In een rollenspel wilde hij zijn baas meekrijgen in een nieuwe aanpak en juist door écht aan te sluiten bij de belangen, noden en visie van zijn leidinggevende, stond deze óók open voor de andere aanpak van zijn medewerker. Verbinding maken, maakt je sterker! Maar, je moet wel weten hoe dat moet. En dat vraagt oefening en doorzetten.
Nu begrijp ik wel dat wat nieuw en onbekend is, ook spannend is. We moeten het leren, het vraagt inspanning,… Ik weet nog hoe ik me voelde toen ik begon met verbindende communicatie: het voelde als een compleet nieuwe taal leren! Ik weet nog hoe vaak ik heb gedacht: Dit is niks voor mij, dit leer ik nooit! En nu is het niet meer weg te denken uit mijn aanpak. Sterker nog, het heeft mijn stijl van coachen en trainen totaal veranderd en enorm verbeterd. En, ik merk dat juist dit meer dan ooit managers aanspreekt. Dat ze het ook willen leren.
Try this at home!
Hoe leer je dit nou? Ik denk dat één van de belangrijkste stappen is; gaan oefenen. Zorgen dat je in een veilige setting kan oefenen. Je kent wel de grappende uitdrukking “Don’t try this at home!”. Ik denk dat het hier juist gaat om het omgekeerde: veel leidinggevenden beginnen het eerst thuis toe te passen. Ze gebruiken het om op een andere manier te praten met hun kinderen of hun partner om op een andere manier met ze te praten over school, vriendjes, internet
Juist daarom oefenen we heel veel in mijn leiderschapstrajecten. Zodat je je comfortabel gaat voelen in deze nieuwe taal. Want alleen als je je er comfortabel mee voelt, ga je het ook toepassen in je werk.
Wil jij ook deze nieuwe taal gaan oefenen, zodat je veel effectiever wordt in het meekrijgen van mensen? Het is een belangrijk onderdeel van mijn nieuwe jaartraject “Leading by connection”. De eerste editie is al volop begonnen, maar in mei start er weer een nieuwe groep. Stuur me een berichtje als je hierover in gesprek wilt. Ik zie ernaar uit om je (weer) te ontmoeten!
Comments